مستندساز می تواند بر روند بروز و توسعه یک پدیده در جامعه تاثیر بگذارد

محمدمعین مقامی تهیه کننده مستند و فیلم کوتاه و خبرنگار معتقد است فیلم مستند مخاطبان خاص اما تاثیرگذاری دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایران خبر بابیان اینکه عمده کارکردهای سینمای مستند اطلاع‌رسانی، روشنگری و فرهنگ‌سازی است، تاکید کرد: هنرمندان باید نسبت به مسایل مبتلابه جامعه بی‌تفاوت نبوده و تلاش کنند مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را زودتر احساس کرده و با خلق آثار هنری نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند.

تهیه کننده و کارگردان مستند “مردن کار راحتی است” ادامه داد: شاید یکی از مهمترین کارکردهای سینما در سینمایی به نام مستند تجلی پیدا کرد؛ جایی که تصویر با ارائه جلوه‌ای از حقیقت می خواهد ابزاری برای روشنگری و ارتقای کیفیت دانش و آگاهی جامعه باشد. فیلم‌های مستند یکی از قالب‌های مهم سینمایی هستند که به دلیل داشتن ژانرهای متفاوت و حقایقی که مطرح می کنند از اهمیت بالایی در صنعت سینما برخوردارند.

مقامی در ادامه افزود: اگر مستندساز قبل از وقوع رویداد و یا ظهور یک پدیده در جامعه نسبت به موضوع حساس شود و شواهد مشخصی داشته باشد شاید بتواند بر روند بروز و توسعه یک پدیده در جامعه تاثیر بگذارد و به اصطلاح علاج واقعه را قبل از وقوع بنماید.

این تهیه کننده فیلم مستند تاکید کرد: اگر مستندسازی بتواند واقعه ای را زودتر مورد بررسی و هشدار قرار دهد نقطه عطفی در فعالیت ها و رسالت مستندسازی خود خواهد داشت.

مقامی ضمن ابراز خوشحالی از استقبال مخاطبان از سینمای مستند تاکید کرد: سینمای مستند ایران در برخی از ژانرها از سینمای محفلی و روشنفکری به سمت سینمای اکران و سینمای مخاطب محور در حرکت است و با حمایت های بیشتر امکان جذب مخاطب گسترده تر در این سینما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *